Loading…
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.
La câți kilometri se schimbă distribuția? Ghid complet, cu exemple pentru diferite modele

La câți kilometri se schimbă distribuția? Ghid complet, cu exemple pentru diferite modele

Sistemul de distribuție este unul dintre cele mai importante din ansamblul de piese care asigură buna funcționare a oricărei mașini cu motor cu combustie internă. Acest ghid te va învăța care este rolul și la cât se schimbă distribuția, diferența dintre curea de distribuție și lanț și cum să depistezi mașinile rulate care au aceste piese avariate.

 

Cedarea sistemului de distribuție are consecințe catastrofale care îți vor pune economiile și chiar viața în pericol. Așa că, fă-ți un bine, citește acest articol ca să fii mereu în siguranță (și cu un pas înaintea escrocilor).

Ce este sistemul de distribuție?

Sistemul de distribuție (denumit uzual ”distribuția”) este comparat deseori cu un dirijor care coordonează piesele motorului aflate în mișcare, asigurând armonia în timp ce acesta funcționează.

 

Într-un motor cu combustie internă pistoanele și valvele se mișcă cu o viteză mare, unele lângă altele, într-un spațiu închis. Fără o sincronizare perfectă, aceste componente s-ar lovi și ar avaria sau distruge complet motorul.

 

Există două tipuri de distribuție: distribuție pe lanț (mai durabilă) și pe curea (mai silențioasă). Cele două tipuri sunt similare ca metodă de funcționare, diferența majoră fiind făcută de proprietățile curelei de distribuție Vs cele ale lanțului.

 

Aceste diferențe se observă mai ales când vine vorba despre durabilitate și mentenanță. La câți km se schimbă distribuția pe lanț? La cât timp se schimba distribuția pe curea? Haide să aflăm.

Intervalele la care trebuie schimbată distribuția

Intervalul la care trebuie schimbată distribuția sau una dintre componentele sale depinde de trei factori – tipul motorului, tipul distribuției și condițiile în care este condusă mașina. Pe lângă aceste variabile, o influență notabilă pot avea și tipul de ulei folosit și calitatea pieselor.

 

Distribuția pe lanț este mult mai durabilă decât cea pe curea. În general aceasta poate fi folosită pe perioade indefinite, dar este recomandat să fie verificată regulat din motive de siguranță. Unele lanțuri de distribuție trebuie schimbate la 180.000-200.000 de km, un șofer obișnuit parcurgând această distanță în 6-8 ani.

 

În cazul kitului pe curea sunt diferențe mari între modele și motorizări. Marja generală este între 60.000 și 120.000, iar motoarele noi vin cu curele care țin până la 150.000 de kilometri. Există o diferență și între diesel și benzină – motorizările diesel supun curelele la tensiuni mai mari, ceea ce înseamnă că se deteriorează mai rapid.

 

O curea de distribuție trebuie înlocuită neapărat la 4-6 ani, timpul afectând proprietățile materialului din care este compusă. Prin urmare, chiar dacă nu conduci des, cureaua de distribuție tot trebuie schimbată.

 

Model mașină cu distribuție pe curea

La cât timp se schimbă distribuția:

La câți km se schimbă distribuția:

VW Golf 1.4 TSI

6 ani

180.000

VW Golf 1.6 TDI/2.0 TDI

5 ani

150.000-180.000

Ford Focus 1.6/2.0 benzină

8-10 ani 

150.000

Ford Focus 1.5/2.0 TDCi

8-10 ani 

150.000

Toyota Corolla 1.6/1.8 benzină

7 ani

100.000

Audi A4 2.0 TDI

5 ani

180.000

Renault Megane 1.6 (benzină)/1.5 dCi

5 ani

120.000

 

Informațiile din tabelul de mai sus sunt strict orientative. Consultă manualul mașinii și cere părerea unui mecanic profesionist ca să fii mereu în siguranță. Mai mult, aceste valori ajută doar dacă știi kilometrajul real al mașinii. Multe vehicule rulate au kilometrajul dat înapoi, lucru care poate fi omis în timpul unei inspecții. Doar cu ajutorul unui raport de istoric auto poți depista odometrele care au fost manipulate.

 

Înlocuirea distribuției nu este o operație care trebuie amânată. Ideal este să nu atingi niciodată limita maximă admisă (de timp sau de km), altfel te poți lovi de consecințe neplăcute. O curea de distribuție slăbită va afecta randamentul motorului și va uza excesiv pompa de apă. În cazuri extreme, dacă cureaua sau lanțul de distribuție cedează, poți distruge complet motorul. 

Riscul din umbră: Derulările de kilometraj 

Cele mai mari probleme care afectează piața mașinilor rulate sunt daunele ascunse și derulările de kilometraj. Ambele pot fi combătute cu ajutorul unui raport de istoric auto.

 

Dacă daunele ascunse pot fi depistate și de un mecanic cu experiență, lucrurile se complică în cazul unui kilometraj dat înapoi. Această escrocherie este mult mai ușor de ascuns, mai ales dacă vorbim despre o derulare de doar câteva zeci de mii de kilometri.

 

O mașină al cărui kilometraj a fost derulat nu numai că valorează simțitor mai puțin decât prețul cerut de vânzător, dar îți poate pune viața în pericol. Chiar și 30.000 de kilometri dați înapoi te pot face să rulezi 2 ani de zile cu o distribuție uzată peste limita maximă admisibilă.

 

Dacă ai ghinionul de a achiziționa un vehicul care a avut kilometrajul dat înapoi, îți pui viața și economiile în pericol, fără să știi. Dimpotrivă, vei crede că ai făcut o afacere bună cumpărând o mașină puțin sub prețul pieței. Cum te poți proteja de acest pericol?

 

Simplu, faci o verificare de istoric auto cu ajutorul unui raport carVertical.

 

Rapoartele de istoric carVertical se bazează pe informații din peste 900 de surse de date aparținând poliției, companiilor de asigurări, service-urilor autorizate și registrelor naționale din zeci de țări. Cu ajutorul lor poți vedea citiri din trecut ale kilometrajului, ca să îți dai seama dacă a fost derulat. Înregistrările din aceste baze de date nu pot fi manipulate.

Captură de ecran dintr-un raport carVertical cu un grafic al evoluției kilometrajului care arată istoricul kilometrajului unui vehicul.

Rapoartele de istoric auto carVertical pot oferi informații și despre daunele suferite în trecut (împreună cu o estimare a costurilor de reparații), despre istoricul reviziilor și al schimbărilor de proprietar și pot să te avertizeze dacă o mașină este declarată ca fiind furată.

 

Dacă cumperi o mașină rulată, este vital să-i verifici istoricul. Un raport carVertical poate conține informații pe care vânzătorul le ascunde și pe care mecanicul nu are cum să le descopere. Află numărul real de kilometri ca să te asiguri că mașina are un preț corect și ca să știi exact când trebuie schimbată distribuția.

Ce se întâmplă dacă sistemul de distribuție nu este schimbat la timp?

Puține lucruri pot dăuna unui motor mai tare decât cedarea curelei/lanțului de distribuție. Consecințele sunt extrem de costisitor de reparat (uneori ajungând la costuri mai ridicate decât valoarea mașinii) și se vor simți imediat.

 

În primul rând, o distribuție uzată excesiv îți pune viața în pericol deoarece aceasta poate duce la oprirea bruscă a motorului, chiar și atunci când conduci. Cum ar fi să te afli într-o depășire și mașina să ”moară” brusc? Sau cum ar fi să ți se taie puterea de la motor în timp ce conduci pe o autostradă aglomerată, la viteză mare?

 

Dacă ai ghinionul să ai de-a face cu o curea de distribuție ruptă (sau cu un lanț) în timp ce conduci, scenariul cel mai pozitiv este să fi stricat motorul. Fără a mai avea sincronizarea asigurată, pistoanele ajung în contact direct cu supapele ceea ce poate duce la deteriorarea cilindrilor, îndoirea supapelor și avarierea pistoanelor. În cazuri extreme, rezultatul este un bloc motor crăpat/fisurat.

 

Oricare dintre scenariile de mai sus vine cu un cost de reparație de până la 10 ori mai mare decât costul schimbării distribuției la timp. Mai mult, o distribuție uzată excesiv face ca motorul să funcționeze prost. Vei avea performanță scăzută și un consum crescut de combustibil, alți bani aruncați pe fereastră.

Semne că sistemul de distribuție trebuie inspectat de un mecanic

Acum că știm de ce este vital să ne asigurăm de buna funcționare a distribuției, haide să vedem care sunt semnele unei distribuții uzate.

 

Poate fi vorba despre o distribuție defectă sau excesiv de uzată dacă:

 

  • Auzi zgomote ciudate de la motor (din partea sa dreaptă) – Cel mai clar semn când sunt probleme cu sistemul de distribuție: zgomotul. Șuierat la ralanti sau când turezi motorul (pentru distribuțiile cu curea), ticăit metalic când schimbi viteza, când turezi motorul sau când apelezi la frâna de motor (lanț de distribuție)

  • Crește consumul mediu de carburant, fără motiv (mai ales la distribuția pe lanț)

  • Simți că motorul nu mai are aceeași putere – cum se zice pe românește, mașina trage greu

  • Motorul se oprește brusc – din păcate, dacă ai ajuns în punctul acesta datorită distribuției, înseamnă că lanțul sau cureaua a cedat și vei avea de-a face cu costuri enorme de reparații

  • Trepidează volanul sau mașina cu totul

  • Observi scurgeri de ulei în zona kit-ului de distribuție

  • Motorul pornește greu sau dă rateuri din mers 

 

Bineînțeles, cele mai clare semne că distribuția (sau una dintre componentele sale) trebuie schimbată este timpul trecut sau numărul de kilometri parcurși de la ultima schimbare. Consultă manualul mașinii și nu te juca cu focul. Te expui unor consecințe care nu merită riscul.

 

Dacă ești pe cale să cumperi o mașină rulată, cere-i vânzătorului dovada schimbării distribuției (dacă este cazul).

Concluzii

Sistemul de distribuție este un ansamblu foarte important pentru buna funcționare a oricărui motor cu ardere internă. Când acest sistem cedează sau când nu funcționează corespunzător, poate produce avarii extrem de costisitoare și îți poate pune viața în pericol.

 

La cât timp și la câți km se schimbă distribuția depinde de tipul de distribuție, de tipul motorului și de mediul în care este condusă mașina. Toți producătorii oferă intervale de timp și de km orientative pentru schimbarea distribuției, dar cel mai bine este să ceri părerea unui mecanic profesionist de fiecare dată când faci revizia.

 

Dacă cumperi o mașină rulată, nu uita să îi verifici istoricul. Doar așa poți ști valoarea reală a kilometrajului, pe baza căreia vei determina starea sistemului de distribuție.

Întrebări frecvente

Când schimbi Distribuția pe lanț?

În medie, după 180.000 de km sau după 5-6 ani de la ultima schimbare. Însă răspunsul depinde de mulți factori printre care modelul mașinii, tipul de motorizare și condițiile în care a fost condusă mașina.

Care distribuție este mai bună pe lanț sau curea?

Fiecare tip de distribuție are avantaje și dezavantaje proprii. O distribuție pe lanț este mai durabilă, în timp ce distribuția pe curea este mai silențioasă.

Cât ține distribuția pe curea?

Depinde de condițiile în care este condusă mașina și de tipul de motorizare. În medie, o distribuție pe curea ține între 60.000 și 120.000 de km, sau între 4 și 6 ani.

Cât costă să schimbi distribuția?

Prețurile diferă de la o marcă la alta și de la un tip de distribuție la altul. Cu toate acestea, costă cu siguranță incomparabil mai puțin decât să schimbi motorul.

Comentariile sunt închise.

Înapoi în Marketplace
Top