Mașinile electrice vs. mașinile cu combustie: ce să alegi în 2024?
Mașinile cu combustie internă au fost alegerea principală pentru mulți șoferi datorită familiarității și accesibilității lor. Cu toate acestea, mașinile electrice încep să câștige teren ca o alternativă mai ecologică. Acestea sunt alimentate de motoare electrice și baterii litiu-ion reîncărcabile, care nu produc emisii de CO2, spre deosebire de motoarele cu ardere internă care emit dioxid de carbon și contribuie la poluare.
Deși aceste mașini pe benzină au dominat piața auto pentru mai bine de un secol, dezvoltarea tehnologiei pentru vehiculele electrice le face din ce în ce mai atractive. În 2022, au fost produse aproximativ 10 milioane de mașini electrice, majoritatea fiind vândute în Europa, SUA și China. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de 2020, când s-au produs doar 3,1 milioane de unități.
Vânzările de mașini electrice au crescut rapid, ajungând la 14% din totalul global în 2022, comparativ cu 9% în 2021 și 5% în 2020. Se preconizează că această creștere va continua, estimându-se că până în 2030, mașinile electrice vor reprezenta 28% din vânzările globale de mașini noi, iar până în 2040, această cifră va ajunge la 58%.
Această tranziție către mașini electrice vs. combustie nu doar că reduce poluarea, dar reflectă și un angajament global pentru sustenabilitate și protecția mediului. Pe măsură ce tehnologia avansează și infrastructura de încărcare se dezvoltă, mașinile electrice devin din ce în ce mai accesibile și atractive pentru consumatori.
Mașini electrice vs. combustie – comparație din punct de vedere al poluării
Mașinile pe benzină, alimentate de motoare cu ardere internă, reprezintă o sursă semnificativă de emisii de dioxid de carbon (CO2), contribuind la poluarea globală. Traficul rutier este responsabil pentru 20% din emisiile globale de CO2.
Mașinile electrice, echipate cu motoare electrice și baterii litiu-ion reîncărcabile, nu emit CO2 și nu au țevi de eșapament. Totuși, imaginea nu este completă fără a lua în considerare producția bateriilor litiu-ion, care generează de 1,43 ori mai mult CO2 decât producția motoarelor cu ardere internă.
Deși mașinile electrice nu au emisii directe, sursa energiei electrice folosite pentru încărcare poate influența nivelul total de poluare. Centralele electrice care utilizează combustibili fosili pot emite cantități mari de CO2.
Chiar și în cazul în care o mașină electrică este încărcată folosind energie din centrale pe cărbune, emisiile sale totale sunt mai mici comparativ cu cele ale unei mașini pe benzină. Mai mult, mașinile electrice pot reduce o parte din emisiile asociate producției dacă sunt alimentate cu energie regenerabilă, cum ar fi cea solară sau eoliană.
Autonomia și performanța mașinilor pe combustie vs. mașinile electrice
Autonomia este un aspect esențial care se referă la distanța parcursă de un vehicul fără a necesita realimentare sau reîncărcare. Mașinile pe benzină, precum modelele de mașini Porsche, pot atinge autonomii de până la câteva sute de km cu un singur rezervor. În schimb, mașinile electrice, deși au înregistrat progrese notabile, au încă o autonomie mai mică.
Un avantaj al mașinilor electrice este posibilitatea de a fi încărcate acasă peste noapte, oferind astfel confortul de a începe fiecare zi cu bateria plină, fără drumuri suplimentare la stațiile de alimentare. În plus, dezvoltarea infrastructurii de încărcare rapidă contribuie la reducerea timpului necesar pentru o reîncărcare completă, făcând astfel mașinile electrice mai practice și accesibile.
Performanța mașinilor electrice este remarcabilă datorită capacității lor de a produce cuplu instantaneu, ceea ce se traduce printr-o accelerare rapidă. De exemplu, Tesla Model 3, în varianta sa de bază, poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 6,1 secunde, un nivel de performanță comparabil cu al mașinilor sport pe benzină.
Deși greutatea bateriilor poate fi considerată un dezavantaj, ea aduce și beneficii. Un centru de greutate mai jos îmbunătățește aderența și stabilitatea vehiculului. Producătorii de mașini electrice trebuie să echilibreze greutatea bateriilor cu agilitatea și dinamica de conducere.
Cu tehnologii avansate de control al cuplului și posibilitatea de a regla puterea pentru fiecare roată în mod independent, mașinile electrice pot concura cu succes cu cele pe benzină, având și un potențial considerabil în condiții off-road.
Mașinile electrice, pasul către un viitor mai accesibil și economic
Unul dintre principalele argumente împotriva achiziționării unei mașini electrice a fost costul inițial mai ridicat. Odată cu avansarea tehnologiei și creșterea cererii, prețurile acestor vehicule încep să devină din ce în ce mai competitive.
Pe plan global, costul mediu al unei mașini electrice a scăzut constant în ultimii ani. Deși în anumite regiuni, precum Australia, mașinile electrice rămân mai scumpe la achiziție decât cele pe benzină, diferența de preț se micșorează treptat. În Europa și SUA, subvențiile guvernamentale și stimulentele fiscale au redus semnificativ această diferență, făcând mașinile electrice mai atractive pentru consumatori.
Un aspect esențial de considerat este faptul că, deși costul inițial al unei mașini electrice poate fi mai mare, costurile de operare sunt adesea considerabil mai mici. Încărcarea unei mașini electrice este, în general, mai ieftină decât alimentarea cu benzină, în special în zonele cu tarife mici la electricitate sau acces la energie regenerabilă. Mașinile electrice au mai puține piese mobile, ceea ce înseamnă că necesită mai puțină întreținere și reparații pe termen lung.
În trecut, mașinile electrice aveau o depreciere mai rapidă în comparație cu cele pe benzină. Totuși, odată cu creșterea acceptării mașinilor electrice și îmbunătățirea infrastructurii de încărcare, valoarea de revânzare a acestor vehicule a început să se stabilizeze. Această tendință este de așteptat să continue, mai ales în regiunile unde mașinile pe benzină sunt supuse unor restricții sau taxe de emisii.
Chiar dacă costul inițial al unei mașini electrice vs. combustie poate fi mai mare în anumite regiuni, economiile pe termen lung în ceea ce privește costurile de operare și întreținere pot transforma mașina electrică într-o investiție financiară inteligentă. Pe măsură ce tehnologia și infrastructura continuă să se dezvolte, mașinile electrice vor deveni din ce în ce mai accesibile pentru majoritatea consumatorilor la nivel global.
Cum a arătat piața auto din România în anul 2023?
Piața auto din România a înregistrat o creștere semnificativă în primele opt luni ale anului 2023, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile. Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 20% față de anul precedent.
O tendință importantă este creșterea înmatriculărilor de autoturisme electrice și hibrid, care au avansat cu 35,9%, atingând o cotă de piață de 23,4%, depășind astfel cu 10,3% cota motoarelor diesel. Acest lucru indică o schimbare majoră în preferințele consumatorilor către vehicule mai ecologice.
Autoturismele complet electrice au avut și ele o creștere notabilă, deținând o cotă de piață de 10,7% în 2023, comparativ cu 7,8% în 2022. Aceasta subliniază popularitatea crescândă a mașinilor electrice în România, chiar dacă vehiculele cu combustibil convențional încă domină piața.
Este foarte important să luăm în considerare direcția în care se îndreaptă industria auto și impactul asupra planetei. Pe măsură ce preocupările legate de schimbările climatice cresc și tehnologia mașinilor electrice avansează, este probabil ca acestea să devină norma în viitorul apropiat.
Guvernele din întreaga lume încurajează trecerea la mobilitatea electrică prin stimulente și îmbunătățirea infrastructurii de încărcare. Chiar dacă alegerile de azi se bazează pe nevoi și valori personale, cele de mâine ar putea fi influențate de schimbările globale și dorința de a proteja mediul înconjurător.